On levottomuuksien aika 1920-luvun Euroopassa. Ensimmäisen suuren sodan tuhkat tummentavat yhä lunta. Kapitalistinen kaupunkivaltio, joka tunnetaan yksinkertaisesti nimellä The Factory ja joka ruokki sotaa raskaasti panssaroiduilla mechoilla, on sulkenut ovensa, mikä on herättänyt useiden lähimaiden huomion.
Scythe on vaihtoehtoisessa historiassa 1920-luvulle sijoittuva moottorinrakennuspeli. Se on maanviljelyn ja sodan, särkyneiden sydänten ja ruostuneiden vaihteiden, innovaatioiden ja urheuden aikaa. Scythe-pelissä jokainen pelaaja edustaa hahmoa yhdestä viidestä Itä-Euroopan ryhmittymästä, jotka yrittävät ansaita omaisuutensa ja lunastaa ryhmittymänsä osuuden salaperäistä tehdasta ympäröivästä maasta. Pelaajat valloittavat alueita, värväävät uusia alokkaita, keräävät resursseja, saavat kyläläisiä, rakentavat rakennuksia ja aktivoivat hirviömäisiä mechoja.
Jokainen pelaaja aloittaa pelin eri resursseilla (voima, kolikot, taistelutaito ja suosio), eri aloituspaikalla ja piilotetulla tavoitteella. Lähtöpaikat on kalibroitu siten, että ne edistävät kunkin ryhmän ainutlaatuisuutta ja pelin epäsymmetristä luonnetta (jokainen ryhmä aloittaa aina samasta paikasta).
Scythe antaa pelaajille lähes täydellisen määräysvallan kohtalostaan. Kunkin pelaajan oman piilotetun tavoitekortin lisäksi ainoat onnea tai vaihtelua tuovat kohtaamiskortit, jotka pelaajat nostavat ollessaan vuorovaikutuksessa uusien maiden asukkaiden kanssa. Kukin kohtaamiskortti tarjoaa pelaajalle useita vaihtoehtoja, joiden avulla hän voi valinnoillaan lieventää arpaonnen tuuria. Taistelu perustuu myös valintoihin, ei tuuriin tai satunnaisuuteen.
Scythe käyttää virtaviivaista toimintojen valintamekanismia (ei kierroksia tai vaiheita), jotta pelattavuus etenee ripeästi ja pelivuorojen väliset tauot vähenevät. Vaikka suoraa konfliktia on runsaasti sitä haluaville pelaajille, pelaajia ei kuitenkaan eliminoida.
Scythe-pelin jokaisessa osassa on moottorinrakennuksen piirteitä. Pelaajat voivat päivittää toimintoja tullakseen tehokkaammiksi, rakentaa rakenteita, jotka parantavat heidän asemaansa kartalla, värvätä uusia alokkaita parantaakseen hahmojen kykyjä, aktivoida mechoja estääkseen vastustajia hyökkäämästä ja laajentaa rajojaan saadakseen enemmän ja suurempia määriä resursseja. Nämä moottorin rakentamiseen liittyvät näkökohdat luovat vauhtia ja edistyksen tunnetta koko pelin ajan. Se, missä järjestyksessä pelaajat parantavat konettaan, lisää jokaisen pelin ainutlaatuista tunnelmaa, vaikka pelaisit yhtä ryhmittymää useita kertoja.